Lidmaatschap en tarieven

Wil je iets lenen of van onze diensten gebruikmaken? Kom met je identiteitskaart naar de gele balie (verdieping 0) of de rode balie (verdieping +1) en word gratis lid.

Lid worden bij Muntpunt is meer dan lid worden van de bib. Je krijgt er het prachtige gebouw met al zijn voorzieningen bovenop. Ontdek alle voordelen hieronder.

Muntpuntkaarten

Word je graag lid van de bib? Haal je gratis Muntpuntkaart aan de gele balie (verdieping 0) of rode balie (verdieping +1).
Met je Muntpuntkaart leen je gratis titels (max. 15 titels, max. 9 weken lang) en maak je gratis gebruik van ons wifinetwerk.
 

Klaskaart

voor basisscholen uit Brussel-stad

Met een klaskaart haal je de bib in je klas! Leen tot 100 titels en breng zo de bib tot bij je leerlingen. Voor elke klas kan je een aparte klaskaart nemen.

Vul dit aanvraagformulier in en stuur het naar klasbezoeken@muntpunt.be

Groepskaart

voor sociaal-culturele organisaties, secundaire scholen of kinderdagverblijven met zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Leen tot 60 titels en breng zo de bib tot bij je organisatie, secundaire school of kinderdagverblijf. 

Vul dit aanvraagformulier in en stuur het naar info@muntpunt.be.

Leentarieven

Je kan maximaal 15 titels lenen, maximum 9 weken lang (3 x 3 weken).
Het lenen en reserveren van titels is gratis.

Tarieven administratieve kosten

  • reserveren: gratis
  • verzenden van een rappelbrief: € 1
  • Interbibliothecair Leenverkeer:
    • opvragen van titels uit een andere openbare bibliotheek: € 2
    • opvragen van titels uit een wetenschappelijke bibliotheek: € 8
    • opvragen van tijdschriftartikels uit andere bibliotheken: € 0,10 per pagina
  • duplicaat kaart: € 2
  • verlies, beschadiging of diefstal:
    • bibliotheektitels voor Young Adults of volwassenen: aankoopprijs + € 4
    • bibliotheektitels voor kinderen: aankoopprijs + € 2
    • gezelschapsspellen: aankoopprijs + € 4

We houden alle kosten bij op je Muntpuntkaart: lidgeld, kopies, leengeld, boetes… Je kan betalen aan de betaalautomaat (cash, Bancontact of Payconiq).

Veelgestelde vragen

 

icon arrow down
Kan ik de leentermijn verlengen?

Wanneer de leentermijn nog niet is verstreken, kan je die twee keer (telkens met drie weken) gratis verlengen. Opgelet: dit gebeurt niet automatisch.

  • Om online te verlengen, moet je naar Mijn Bibliotheek gaan en inloggen. Je kan je uitleningen beheren door in het navigatiemenu “Een titel verlengen” te selecteren.
    Ben je nog niet geregistreerd in Mijn Bibliotheek? Maak een profiel aan via Mijn Bibliotheek.
  • Telefonisch verlengen kan door te bellen naar het nummer 02 278 11 11. Hou je Muntpuntkaart bij de hand.
  • In de bibliotheek kan je verlengen aan de leenautomaten op verdieping +0 (naast de gele balie), op verdieping +1 (vlak bij de rode balie) en op verdieping +3 (vlak bij de groene balie).

Verlengen is enkel mogelijk als de titel niet is gereserveerd door een andere lener.

icon arrow down
Wat als de leentermijn is verstreken en ik mijn titels niet heb teruggebracht?
  • Breng de bibliotheektitels zo snel mogelijk terug om bijkomende kosten te vermijden.
  • Alle kosten worden aangerekend op je Muntpuntkaart.
  • Er wordt een boete van € 0,05 per dag vertraging en per titel aangerekend.
  • Na 1 week vertraging wordt een herinneringsbrief verstuurd, waarvoor € 1 wordt aangerekend.
  • Na 2 weken vertraging wordt een 2de herinneringsbrief verstuurd, waarvoor € 1 wordt aangerekend.
  • Na 3 weken vertraging wordt je Muntpuntkaart geblokkeerd en worden de titels als verloren beschouwd. De aankoopprijs van de bibliotheektitels en de administratieve kosten voor de verwerking ervan worden aangerekend. De administratieve kosten bedragen € 4 per titel uit de volwassenafdeling en € 2 per titel uit de jeugdbibliotheek. Er wordt ook een 3de herinneringsbrief verstuurd, waarvoor € 1 wordt aangerekend.  
  • Blijf je in gebreke de titels terug te brengen en de bijkomende kosten te betalen, dan wordt je dossier overgemaakt aan onze advocaat die verdere stappen zal ondernemen. Hierna is het niet meer mogelijk om je titels in te leveren, en alle kosten zullen rechtstreeks op de rekening van de advocaat moeten worden betaald.
icon arrow down
Hoe betaal ik mijn boetes en bijkomende kosten?
  • Betalen kan
    • Online: via Mijn Bibliotheek
    • In Muntpunt: met cash, Bancontact of Payconiq via de betaalautomaat
  • Wanneer je dossier werd overgemaakt aan onze advocaat, dan moet er rechtstreeks aan de advocaat worden betaald.
icon arrow down
Wat als ik betalingsmoeilijkheden heb?

Neem contact op met onze dienst klantenzorg via info@muntpunt.be. Samen bekijken we wat de afbetalingsmogelijkheden zijn.

Indien de kosten na 6 maanden afbetalingstermijn nog steeds niet betaald zijn, krijg je een herinneringsbrief (€ 1) en kan je Muntpuntkaart geblokkeerd worden.

Je kan steeds zelf een afbetalingsplan opstellen. Zo kan je bijvoorbeeld wekelijks aan de automaat in Muntpunt met je Muntpuntkaart een klein(er) bedrag afbetalen.

icon arrow down
Wat als mijn titels kwijt, gestolen of beschadigd zijn?

Kom zo snel mogelijk naar Muntpunt om de verloren, gestolen of beschadigde titels te vergoeden.

Aan de rode balie (verdieping +1) zullen we de aankoopprijs van titels aanrekenen plus de administratieve kosten. De administratieve kosten bedragen € 4 per titel uit de volwassenafdeling en € 2 per titel uit de jeugdbibliotheek. Je kan dit bedrag betalen via de betaalautomaat in Muntpunt.

Voor het verlies van een bijlage wordt € 5 aangerekend.

icon arrow down
Welke administratieve kosten worden aangerekend in geval van ingebrekestelling?
  • Het opvragen van je adres via het rijksregister: € 4
  • Administratieve kost 1ste aangetekende ingebrekestelling advocaat: € 10,50
  • Administratieve kost 2de rappelbrief advocaat: € 4,20
  • Schadebeding: 10% van totaal openstaand bedrag
icon arrow down
Wat als ik een rekening krijg voor niet-ingeleverde titels en de titels zijn nog in mijn bezit?

Breng de titels zo snel mogelijk naar de rode balie (verdieping +1) in Muntpunt.
De aankoopprijs van de titels hoef je niet meer te betalen, maar alle administratieve kosten en boetes zullen wel aangerekend worden.

icon arrow down
Wat als ik van adres verander?

Je bent verplicht elke adreswijziging te melden aan Muntpunt. Dit kan in Muntpunt aan de rode balie (verdieping +1) of door ons je nieuwe gegevens door te sturen via info@muntpunt.be.

Indien Muntpunt een herinneringsbrief stuurt en deze kan niet afgeleverd worden omwille van een foutief adres, dan zullen wij je correcte adres opvragen via je rijksregisternummer. De administratieve kosten van € 4 zullen jou aangerekend worden.